#vegevoima-tutkimus 2020 alkaen

Alapuolella on lyhyt esittelyteksti #vegevoima-tutkimuksesta. Lue se ensin, tai jos olet jo tutustunut tutkimushankkeeseemme, niin jatka tämän kappaleen lukemista. Tulen julkaisemaan kerran kuukaudessa (tai harvemmin) blogikirjoituksen, jossa kerron omasta edistymisestäni harjoittelussa ja kerron ajankohtaisia tutkimustuloksia pohdiskeluiden kera. Lisäksi saatan käsitellä jotain tutkimukseen liittyvää aihetta tai lukijoilta tullutta kysymystä.

Ensimmäinen kuukausi on siis takana ja paljon on erilaista dataa kerätty. Tämä on jo valmiiksi niin pitkä kirjoitus, joten pidän tilannekatsauksen lyhyenä. Kehonkoostumusmittauksen mukaan tammikuussa lihasmassa nousi 2,5 kg ja rasvamassa laski 3,4 kg. Perinteisellä mittanauhalla mitattuna vyötärönympärys pieneni 2 cm. Oma paino nousi 0,9 kg. Treeni kulki hyvin (toki pitkän tauon jälkeen elimistö oli ihmeissään), liikkeissä käytettävät painot olivat kevyitä, joten tauot jätin normaalia lyhyemmiksi (tavoitteena anaerobisen kestävyyden parantaminen). Innostuneena kohti helmikuuta😊

#vegevoima-tutkimus lyhyesti:

Tutkimuksessa verrataan vegaanisen- ja sekaruokavalion vaikutuksia nousujohteiseen voimaharjoitteluun, palautumiseen ja elintoimintoihin. Harjoittelua seurataan 4 vuoden ajan siten, että 1. vuosi syödään sekaravintoa, 2. vegaanista, 3. sekaravintoa ja 4. vegaanisesti. Koehenkilön harjoittelu ja ruokavalio vakioidaan sekä vaikutuksia mitataan laaja-alaisesti eri mittareilla.

Tutkimusryhmän harjoitusohjelmat ja elämäntapa vakioidaan siten, että saadaan mahdollisimman luotettavaa tietoa ruokavalion vaikutuksesta nousujohteiseen voimaharjoitteluun. Tutkittavat henkilöt omaavat vahvan urheilutaustan ja osaavat toteuttaa elämäntapaohjeita sekä arvioida kehotuntemuksia.

Voimaharjoittelu ohjelmoidaan siten, että yhden vuoden aikana harjoitellaan 3x4kk jaksot: maastanosto, kyykky ja penkkipunnerrus. Tätä vuoden kestävää harjoitusohjelmaa toistetaan samansisältöisenä 4 kertaa eli 4 vuotta.

Tutkimus alkoi vuoden 2020 alusta kolmen fysioterapeutin toimesta ja koeryhmää laajennetaan 20-30 henkilöön 1-2 vuoden sisällä. Lopulliset tulokset julkaistaan 6 vuoden kuluttua (tutkimusaika 4 vuotta per henkilö). Tutkimuksen edistymisestä pidetään blogia ja keskustelua käydään laajasti some-kanavissa.

Alkuun tutkimushankkeen pääsivustona toimii Facebookin sivu: www.facebook.com/vegevoima. Mikäli aihe saa laajempaa kiinnostusta, niin ryhdymme julkaisemaan tarkempaa tietoa tutkimuksesta omien kotisivujen ja blogin kautta. Tällä hetkellä www.vegevoima.fi-kutsut ohjautuvat ikonen.fi-sivustolle. Käy siis tykkäämässä #vegevoima-tutkimuksesta Facebookissa, kiitos!

Kukin koehenkilö julkaisee omasta harjoittelustaan ja tutkimustuloksistaan omissa kanavissaan.

#vegevoima-tutkimus 2020 alkaen

Yksi kommentti “#vegevoima-tutkimus 2020 alkaen

  1. Mielenkiintoista! Itse olen kasvissyöjä/sekasyöjä ja harrastan kilpatennistä. Mietintä myssyssä pyörii useinkin kysymyksiä koskien ruuan ja lihaskunnon vaikutuksista jaksamiseen, palautumiseen ja kehittymiseen. Painonnosto on kiinnostanut pitkään, mutta ”huonojen” polvieni vuoksi, en ole aktivoitunut asian suhteen. Seuraan mielenkiinnolla prosessia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun